27november

Juridik.

Kategori: Livet

Idag hade vi en föreläsare i skolan vid naman Fredrika Hörlin som är advokat i affärsjuridik och föreläste om upphovsrätt, patent, mönsterskydd, designskydd, varumärkesintrång, registrera ett varumärke och vad och hur länge man äger rätten till något man har gjort.

Det var en jätteintressant föreläsning, och man tittade genast lite annorlunda på saker man själv vart med om och är med om just nu när man kan och vet lagarna bakom det hela. Väldigt att veta i framtiden, så man skriver ordentliga avtal med kunder, klienter beställare , vad det nu kan vara.
Men en dag var tillräckligt. Jag hade nog aldrig klarat av att själv var jurist, och jag är extremt glad att jag tackade nej till platsen på jurist linjen på Göteborgs Universitet, samma år jag kom in på IP. Jag hade nog dödats långsamt av att inte få vara kreativ nog och bli sjukt frustrad av konstiga lagar ...

En bra sida att ha koll på om man vill veta om upphovsrätt, patent och designskydd i Sverige är webbsidan PRV.se


För övrigt vaknade jag upp till snö i morse. Vad fasen? Det är inte riktigt okej innan jag har fyllt år.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: