27november

Constance and the kittens - Fur or Not?

Kategori: Fashion

Sedan någon vecka tillbaka har det vart en vild disskusion angående päls på Nelly.coms facebook-sida, där medlemmar från Djurrättsalliansen i Jönköping har startat en "Bojkotta Nelly.com"- Faceboksida. Många medlemmar spammar i stort sett vår sida.
Detta har fått mig att fundera lite på det här med päls. Jag skulle aldrig själv köpa en stor pälskappa av varg eller liknande. Jag tror jag föredrar själv att köpa en fejk-päls krage eller liknande om jag nu skulle köpa nått med päls, även om äkta päls skall vara många gånger varmare. Det som gör det hela komplicerat är att på tex. Canade Goose jackor så är pälsen på luvan i äkta päls. Jag skulle absolut inte dra mig för att köpa en Canada Goose jacka för att det är en äkta päls på luvan. Det är detta som djurrättsmedlemmara vill stoppa, och därför aldrig mer handla på Nelly, medans vi har dessa.

Jag förstår ändå tanken med att be oss sluta sälja päls, för jag vet att pälsindustrin verkligen är hemsk. Men jag tror inte Nellys- facebook sida är det exakt rätta forumet för detta. Det har dessutom gått lite för långt. Människor börjar jämföra pälsindutrin och våldtäkter, och tycker det är bästa sidan att ha långa föredrag om hur hemska vi är som jobbar på Nelly är.

Jag tycker absolut detta är något som är intressant och bör disskuteras och pälsindustrin absolut inte något vi bör ignorera. Men det känns som att det finns bättre ställen att disskutera med, och bättre personer att prata med, än oss. Varför inte prata med våra leverantörer, som faktiskt kan påverka vilka pälsar som används, fejk eller äkta.

Det upprör många det här med päls, det har jag märkt. Skall bli intressant hur det här utvecklar sig. Jag kan säga att det jobbas med detta febrilt just nu på Nelly HQ. Till detta ovanligt långa text-inlägget tänkte jag matca/missmatcha med en GALET snygg image fotning för Vouge Italien, Modell Constance Jablonski. Har ni sett nått sötare?







Bildkälla:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: