27november

Milano Fashion Week.

Kategori: a/w-13

Igår var redan Milanos Fashion Week slut och redan idag startade den sista stora modeveckan i Paris. Här är mina favoritvisningar under föregående veckan som är en av de absolut bästa, och trendsättande.
 
Gucci är allltid en av de roligaste kollektionerna kolla in. De sätter ofta egna trender och går ofta All In på något. Den här säsongen ser jag inspiration från en regnskog i skymning. Guldiga blad som glänser mott en nedgående sol, skinn, fjädrar och mönster i spets som kan ha inspirerats av djur, är de absoluta favoriterna hos mig. Skinnjackan i peplum med snyggaste spetslikanande toppen får gärna flytta in hos mig.
 
Dolce & Gabbana är nästan lika roligt som att kolla på som Gucci. I den här aw13-kollektionen har Dolce & Gabbana inte sparat på krutet precis som i vanlig ordning, och i höst inspireras de av mosaikerna i Sicilys katolska Katedral i Monreale. Mycket metallic, pråligheter och spets, speciellt i rött. Jag tar gärna med mig den röda spetsklänningen överallt i höst.
 
 
Emelio Pucci är en oväntad favorit för mig. Jag brukar inte vara jätteförtjust i varken hans mönster eller stil. Men den här gången funkar det för mig, trots retroinspirationen från 60-talet. Är väl egentligen inte dödsförjust i de något svårburna bruna läderstövlarna som går upp till låren. Men jag älskar färggskalan och de transperanta partierna i alla plaggen. De partierna med prickar ger en fantastik konstrast till det andra pråliga, och dessutom blir jag sjukt sugen på att klippa lugg.
 
Roberto Cavalli är ett riktigt måste i Milano, och även här får jag lite regnskogskänsla. Blad, blommor och päls i härliga färgkombinationer. Dock matchas det även in metallic outfits som en kontarst till det hela. Inte en av mina aboluta favoritkollektioner men gillar plaggen med blommönster.
 
Prada är lite för galet och lite italiensk egentligen för min smak, och inte heller i år är de mina favoriter. Dock så kunde jag inte hålla mig för att posta kollektionerna här, för jag tycker det är kul att kollektionerna kan skilja sig så mot varandra. Här har vi också lite vi sett förr. Metallic-skärp i midkan på jackan, stora oversize jackor och mysiga pälsar.Nja, sen tar det nog stop. Inget Prada för mig i höst. 
 
Bottega Veneta gjorden ågot som inte är jättevanligt i modebranchen. Han använde ull. Detta är stort eftersom ull inte är något speciellt spännande matarial utan rätt trist och svårarbetet och därför ovanligt att använda. Kollektionen är ju dock inte bara gjor av ull utan har komplement textiler. Jag älskar de tjusiga frisyrerna och de färgglada ljuspunkterma i kollektionen. 

Kommentarer

  • Karin O säger:

    Så mycket snygg inspo!

    Svar: Fast "där nere" som du skriver, i södra Kina är det ju ändå mer okej. Kina ligger ju öster ut och inte söderut från Sverige:D

    Svar: Ja det är ju sant förstås, det tänkte jag inte alls på! :D Hur som helst, det är knasigt att det är sådana kulturkrockar, när alla kämpar som satan att få lite färg när väl solen sticker fram ett par gånger om året ;)
    Moa Jansson

    2013-02-27 | 01:28:06
    Bloggadress: http://kakansemlanoliven.se/
  • Josse säger:

    SÄLJES: Skaffa vårens snyggaste solglasögon redan nu.. Sprillans nya RAYBAN RB2140 Solglasögon säljes billigt, under halva priset!! ALDRIG ANVÄNDA RAYBANS... Se min blogg för bilder... Kommentera eller maila mig vid intresse :) Samma modell som den Kenza har.

    2013-02-27 | 17:58:24
    Bloggadress: http://bloppisjosse.blogg.se

Kommentera inlägget här: