27november

inspirerat eller plagierat?

Kategori: Skor

Som de flesta vet har bloggaren Kenza lanserat en egen skokollektion, "wildflower". Jag har inte funderat så mycket på de, men när jag hittade den gucci-"inspirerade" skon, höll jag på att sätta min läkerol i halsen. Va Fan? Efter bara nån minuts googlande på det ämnet, upptäckte jag att var det tydligen många fler som reagerat på det här. Inte Okej.

Plagiering/kopierande sker väldigy mycket i de flesta brancher, särskillt modebranchen, men det finns ju vissa gränser, visst att Gucci skorna är oerhört hypade (och ja de är skitsnygga) så känns det inte riktigt okej att då påstå att man har designat dom själv, specilellt inte när man är sveriges med kända bloggaerska.

Men självklart förekommer det i alla brancher, inte minst grafisk formgivning. Fortfarande inte okej. Frågan är vart gränsen mellan inspirerat ocg plagiert går, det finns ju tyvärr ingen gräns där.


Kommentarer

  • Sara säger:

    Gucciskon kallar jag plagiat, steve madden skorna har jag sett för x antal år sedan (båda modellerna) lite varstans, ganska så vanliga modeller.. Så det är nog inte plagiat om du frågar mig.

    2010-03-24 | 20:59:32
    Bloggadress: http://sarajohansson.nu
  • Sara säger:

    Fast då vt vi ju inte vem som plagierat, för steve skrona är väl ganska nya?

    2010-03-24 | 22:14:54
    Bloggadress: http://sarajohansson.nu
  • Eveline säger:

    Nog för att jag tycker alla är jääävligt snygga, men vad är det för mening att designa skor som redan finns? Opersonligare kan det nog inte bli... Och nej, det är inte okej att inspireras föööör mycket :)

    2010-03-30 | 04:36:38
    Bloggadress: http://evelinebitar.blogg.se/

Kommentera inlägget här: