27november

Återanvändning – H&M

Kategori: Fashion

Rensade min garderob lite smått igårkväll. Inser att jag använder ungefär en tredjedel av kläderna i den, och beslutar mig för att jag skall total rensa garderoben i helgen för att så plats för de saker jag faktiskt använder och ge bort och sälja de saker som bara tar plats. Precis i lagom tid till detta läste jag idag att H&M har startat en klädinsamlingskampanj i alla sina 48 länder, där du kan lämna in en kasse kläder och få 50 kr i rabatt när du handlar för 300 kr. Visserligen uppmuntrar de till att köpa mer, men jag tor ju definitivt folk kommer att leta fram kläder i sina garderober de aldrig använder för att skänka för att få en 50-lapp i rabatt, istället för att slänga plaggen för att man inte "pallar" gå och sänka de någonstanns. De insamlade kläderna tas om hand av H&M:s partner I:Collect, som har det som krävs för att återvinna kundernas textilier så att de kan användas på nytt. Målet är att hitta tekniska lösningar för att återanvända och återvinna textilfibrer i större skala, vilket är skälet till att H&M har startat Conscious Foundation. Jag tyckerr detta är ett grymt intiativ av H&M. De visar att de vill, även om de och hela klädbranchen har mycket kvar. 
 
 

Kommentarer

  • INGRID WENELL säger:

    Läste också det! tycker det låter som en bra sak :)

    2012-12-07 | 00:04:29
    Bloggadress: http://ingridwenell.se

Kommentera inlägget här: