27november

Chess.

Kategori: Livet

Jag är egentligen ingen musikalälskare. Grease har jag väl varit måttligt förtjust i, och Sound of Music har jag aldrig ens sett. Men – som flöjtist i 10 år och efter 7 års spelande i blåsorkester har jag ändå spelat igenom en hel del musikalteman. Där har Chess alltid varit den absoluta favoriten och därav den stora fascinationen för livemusik från orkesterdiket på en musikal och på en opera. Sedan är ju Chess också en grymt bra story: Ett drama mitt i kalla kriget mellan Sovjetunionen och USA där två represanter möts i en shackduell, där mer än ära står på spel. Såklart blir det också ett kärleksdrama och svartsjuka och politik möts mot obegränsad kärlek.
Ikväll fick jag förmånen att gå att se denna musikal på Göteborgs Opera, och jag måste säga att mina ögon inte var torra under många ögonblick under föreställningens gång. Jag vet inte om det är jag, men jag fick så oerhört mycket gåshud, skådespelarna/sångarna var helt fantastiska och var långt över min förväntan. Och då har jag ändå sett denna musikal på dvd förr med både Tommy Körberg, Helen Sjöholm och Anders Ekborg m.m. Som ni redan säkert förstått rekomenderar jag detta starkt, och om ni får chansen att gå tycker jag verkligen att ni göra så. 
 
Chess på svenska spelas på Göteborgs opera från 8 sept – 22 mars skriven av Benny Andersson, Tim Rice och Björn Ulvaeus.
Läs mer om musikalen och boka biljetter här:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: