27november

NYCFW Part I.

Kategori: a/w-13

 Nu har som sagt drygt hälften av New York Fashion Week avverkats och jag har tittat igen ett par och redan hittat ett par favoriter. Fokus har vart starka power-kvinnor med både boxning och militär som inspiration, och helst matchat med en snygg stor fluffig päls.
 
 
Jason Wu kallar sin kollektion för "Extreme Femininity" och kallar den också som sin både mest kvinnliga och mest vuxna kollektionen hittills. Sedan så har ju också Michelle Obama burit Jasons kreaktioner till ett flertal event. Axlarna andas makt, midjorna är hårt strypna och skjortorna är knäppta upp till hakan. Kollektionen är inte återhållsam med tanke på pälsarna, men med bara ett par färgklickar med rött och blått i kollektionen så börjar Jason Wu bli vuxen. Min favorit är den vita jackan med svart pälskrage, den bär jag gärna nästa höst!
 
 
Alexander Wang har fått inspraion från boxning för denna aw13-kollektion men har också inspirerats av de modehus han nu också blivit chefdesigner för - Balenciaga, med de nya runfa silutterna. Han har fokuserat mycket på olika strukturer och material som päls, lack, skinn, stickat och siden. Favortplagget i denna kollektionen är helt klart den silvriga tröjan med bar rygg, den får gärna flytta in i min garderob! 
 
 
Helmut Lang har gått All-In på lappteckninken i flera olika material och i flera olika grafiska kombinationer som finns genom hela kollektionen. Matchat med dressade plagg och även päls blir det en rolig kollektion, men inte alls min stil. Min favorit är festlinnet med lapptäcke av transperant och glittertyg.
 
 
Probal Gurung har gått att blivit ett välkänt designernamn på röda mattan, och absolut en skräddare att räkna med. Vackra peplums tillsammans med en sorts lekfull army och inspiration från Ukrainas Asgarda stam, som också kallas dagens moderna amasoner. Kvinnor i utskurna klänningar med matchat med armybälten visar på starka kvinnor, men framförallt modiga. Detta är en av mina favoritkollektioner hittills, där alla de gröna plaggen med mönster kan få flytta in i min garderob - gärna på direkten. 

Kommentarer

  • sannas rum säger:

    Åh yummy vad mycket snyggt du har samlat ihop :D

    Svar: Visst är det fint! Jag vill ju inte säga det högt, för man vill ju bara ha vår nu – men det är nått särskillt med höstkläder!
    Moa Jansson

    2013-02-11 | 18:59:43
    Bloggadress: http://sannasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här: